När man driver en restaurang eller ett café krävs det en hel del ingredienser och andra saker. Då gäller det att man har rätt leverantörer. Man vad är det bra att tänka på när en sådan ska väljas?
Bra priser
Man måste för det första se till att priserna är bra hos leverantören. Det kan löna sig att jämföra dem med varandra för att finna de bästa priserna. Främst bör man rikta in sig på de produkter som man vet att man kommer att köpa mycket av, och som man ofta kommer att beställa. Kanske finns det också några mängdrabatter man kan få ta del av?
Rätt leveranstider
De leveranstider som erbjuds ska inte vara för långa. Man måste se till att varor verkligen levereras när de behövs. Om restaurangen blir stående utan varor i flera veckor kommer kunderna inte att komma tillbaka när de inte får några rätter. Vissa leverantörer kan också erbjuda snabba leveranser om det till exempel är så att något livsmedel har tagit slut eller om något livsmedel kanske blivit dåligt. Är det så att restaurangen ska hålla i en stor räkfrossa eller matkväll kan det vara just en leverantör som lyckas rädda den.
Sortimentet ska passa
När man jämför olika leverantörer till restaurangen eller caféet måste man också se till vilket sortiment de erbjuder. Om man har en pizzeria måste man se till att de olika ingredienserna erbjuds och om ett café ska beställa måste de livsmedel finnas tillgängliga. Olika företag behöver olika saker och ibland krävs det att några saker specialbeställs. Det finns till exempel olika ostar, mjölsorter, kryddor med mera som inte är helt lätta att få tag i.
Ibland kan det vara nödvändigt att beställa råvaror från fler än en leverantör för att restaurangen ska kunna gå runt. Det kan då vara bra att kolla upp om man kan få tag i leverantörer som samarbetar när det gäller frakt med mera. På så sätt kan man spara en del pengar än om olika fraktsätt och leveranstider används. Dessutom har man större chans att se med en gång om det är så att något saknas i beställningen eller om man kanske har missat att beställa något. Om en vara visar sig vara dålig kan man också underlätta smittspårning.