Om du har startat ett kafé eller en restaurang behöver du kunder för att företaget ska gå runt. Att bygga upp en stadig kundkrets tar tid och du bör börja omgående. För att lyckas i branschen måste du ta marknadsföring på allvar.
[IMAGE=bmbNxccbphJe.jpg]
Utgifter och inkomster
De flesta som startar ett kafé eller en restaurang gör det för att de älskar att baka eller laga mat – inte hålla på med marknadsföring. Det finns rent av vissa företagare som nästan tycker att marknadsföring är något syndigt: maten eller bakelserna är ju så goda att de ska kunna sälja sig själva. Om du ska driva ett företag räcker det inte att skapa världens bästa produkt, du måste också se till att omvärlden vet att den godaste laxsoppan eller kladdigaste kladdkakan finns hos just dig. Om inte annat blir det svårt att betala dina fasta kostnader som hyra, löner och el. Om du letar efter ett bra avtal för din el bör du kolla upp Göta energi som erbjuder el till inköpspris. Du behöver alltså få ut information om ditt kafé eller din restaurang för att få det att gå runt ekonomiskt – och det redan från början.
Marknadsföring
Det är här marknadsföring kommer in. Ett tips för att snabbt komma igång med att marknadsföra ditt företag är att anlita ett produktionsbolag som Crisp film. De skapar den perfekta reklamfilmen åt dig, som du sedan använder i annonser på sociala medier, din hemsida och andra passande ställen. En bra reklamfilm fångar snabbt uppmärksamheten hos nya, presumtiva kunder. Ett annat tips är att skapa en bra blogg och vara mycket aktiv på sociala medier. Om ditt kafé ligger i en mindre stad som Åmål kan du erbjuda de första tjugo kunderna varje lördag gratis fika, om de ärligt recenserar dina bakelser och skriver om dem på sociala medier. Då kommer ditt kafé bli en del av vardagslivet i Åmål och bli känt – vare sig du får bra eller dåliga recensioner.
Priser
Personer som gillar att baka och laga mat är oftast gourméer: de vill ha goda råvaror och fin dukning. Många vanliga svenssons bryr sig däremot i första hand om priset. Om en hel familj ska gå ut och fika eller äta får det inte kosta för mycket. Innan du skapar nästa svenska michelin-restaurang bör du kolla kundunderlaget. Vad kommer sälja bäst? Gäddburgare med timjan eller köttfärssås och spagetti? Även om du själv vill äta gourmetmat är det inte säkert att kunderna i ditt område kommer vara villiga att betala för det. Efter att du kollat upp vilken prisnivå som verkar vara rimlig där restaurangen kommer att ligga, så bör du tänka över ett bra öppningserbjudande. Det bästa erbjudandet är ofta det där kunden upplever att den gör en bra affär – det blir i slutändan en win-win för er båda.