Det finns en hel del saker man bör tänka på när man arbetar i en restaurang eller i ett café. Det handlar inte bara om skaderisker eller hygien men vad mer är bra att hålla lite koll på?
Kundnöjdhet
En av de saker man måste vara mycket noga med är hur nöjda kunderna eller gästerna är med sitt besök. Smakar beställningen bra, har den levererats i tid eller är det något som behöver göras bättre? Det skadar ofta inte att någon går runt och frågar om allt var till belåtenhet men det ska inte stå en servitris vid varje bord och bevaka. Om kunden inte är riktigt nöjd kan det löna sig att fråga om de vill ha en ny rätt, eller om de vill ha till exempel en dessert eller gratis kaffe som kompensation. Det är ofta sådant som kunden uppskattar. Om en beställning tar lite längre tid kan det vara bra att se till att kunden har vatten, bröd och kanske en sallad att äta av så länge.
Konkurrens
Det gäller också att ha ögonen öppna för konkurrenter. Ibland kanske andra restauranger kör erbjudanden och då får man inte vara sen att haka på. Det gäller att kunna erbjuda bra mat eller bakverk till ett bra pris men sänkt pris får inte innebära sänkt kvalitet. Att kunna sälja gårdagens bröd billigt eller kanske bjuda barn på kakor som fått lite för många chokladbitar kan dock vara ett bra knep för att locka lite fler besökare. På restauranger är små pysselböcker och klubbor barnen kan sysselsätta sig med innan maten alltid något som är lite extra populärt bland många besökare.